Har akkurat lest boka norskboka.no av Leif Harboe. Boka er lettlest og oversiktlig. Forfatteren er spesielt opptatt av hvilke muliheter som fins for å utvikle samskriving av tekst. Han refererer til læreplanen og viser eksempler på hvordan man kan bruke de ulike digitale verktøyene i skolen og da spesielt i norskfaget. Videre tar han opp hvilke verktøy som fins for å produsere sammensatte tekster. Et av kapitlene tar spesielt opp hvordan man som lærer kan jobbe i forhold til å oppøve kildekritisk evne og kunnskap om opphavsrett hos elevene. Mange elevarbeider viser at dette er det stort behov for. I den digitale verden der det er lett å låne og dele blir det derfor viktig at elever får et forhold til disse begrepene.
Tankekart for læring
for 10 år siden
Kapittelet til Harboe om Digital dømmekraft (hente, vurdere, anvende) er ryddig og godt - og ikke minst konkret, med strategier for å motvirke plagiering. Se post hos Mari A og min kommentar der om (delvis) samme emne.
SvarSlett