tirsdag 6. oktober 2009

Bruk av digitale medier i Kunst & Håndverk

Som lærer har jeg jobbet mye med faget K&H i skolen. Med studiet IKT og læring er jeg derfor også opptatt av hvordan jeg og elevene kan nyttegjøre oss av digitale medier i dette faget. Etter å ha prøvd ut programmert PhotoStory3 har jeg reflektert litt rundt bruk av dette programmet i forhold til dokumentasjon av arbeidsprosessen fra ideskisse til det ferdige produktet. For å oppnå læring er det viktig at elevene reflekterer over egen utvikling gjennom en prosess. Digitale hjelpeverktøy kan i denne samenhengen være at elevene bruker digitalkamera, eller mobilkamera, (som mange elever har på egen mobiltlf. i dag) der de tar bilder av skisser og hvordan produktet utvikles underveis. Deretter kan de legge bildene inn i PhotoStory for så å forklare framgangsmåte med tekst til bildene. Den ferdige dokumentasjonen/photostoryen kan benyttes i en presentasjon av det ferdige produktet og den kan lagres i elevens digitale portefølje. I læreplanen (LK06) under K&H står det at ved utgangen av 10. klasse skal elevene kunne arbeide digitalt med dokumentasjon, refleksjon og egen produksjon.

3 kommentarer:

  1. "For å oppnå læring er det viktig at elevene reflekterer over egen utvikling gjennom en prosess." Avgjørende viktig.
    I fag som kunst & håndverk, naturfag, kroppsøving og mat & helse er kamera ypperlig til dokumentasjon for så å bruke bildene som grunnlag for refleksjon over hva som er gjort og lært.
    Se http://webster.hibo.no/alu/a309/bankgata/oppdraget.htm for eksempel i naturfag.

    SvarSlett
  2. På fritiden driver jeg mye med lappeteknikk. Jeg har derfor deltatt på diverse kurs og sysamlinger. De siste årene har jeg blitt flinkere å bruke kamera for å få hjelp til å huske hva og hvordan vi utførte de ulike teknikkene. Bildene fungerer i etterkant både som dokumentasjon og hjelp til refleksjon. Dette er veldig greit å ha når man skal prøve seg på samme prosjekt senere eller vise andre hva man gjorde.

    SvarSlett
  3. Jeg er vant fra min skolegang å skrive logg etter timer i kunst og håndverk. Det å kunne bruke kamera til loggføring er jo en kjempeide! Elevene får visualisert framgangen på produktet dem holder på me. =)

    SvarSlett