tirsdag 6. oktober 2009

IKT-og læring i skolen?

Det er et krav i Læreplanen for Kunnskapsløftet (LK06) at det digitale skal integreres i alle fag. Det er nå en stund siden den nye læreplanen ble innført i skolen og det hevdes fra mange hold at den digitale kompetansen blandt lærere er mangelfull. I Otnes bok "Å være digital i alle fag" hevdes det at det er et gap mellom intensjonene i læreplanen og realiteten ute i skolene. For at kravene i læreplanen skal bli ivaretatt ute i skole er det nødvendig at det gjøres et løft når det gjelder kompetanseheving blandt lærere på det digitale området. Etter min mening har det ikke fra myndighetene blit nok tilrettelagt for at lærere skal føle seg kompetente til å tilrettelegge for digital aktivitet i alle fag. En del lærere har skaffet seg kompetanse på området og flere er på vei, men de fleste på egen regning og av egen interesse. Mange lærere har i dag god teknisk dataferdighet, men liten kompetanse i hvordan man på en pedagogisk måte kan bruke det digitale som et arbeidsverktøy for å oppnå ferdigheter og kunnskap i de ulike skolefagene. Begrepet IKT og læring blir derfor altfor mange ganger brukt som ren datateknisk trening der "data" står på timeplanen.

1 kommentar:

  1. Kjempefint at du nå er så godt i gang med lesing, refleksjoner og blogging.

    SvarSlett